dinsdag 10 april 2012

SKI-ALPINISME BELGISCH KAMPIOENSCHAP "COL ET CIMES HAUTS"

Zaterdag 31 maart was de grote dag, mijn deelname aan het "Belgisch kampioenschap ski-alpinisme".
Na een voor mij zeer zware wedstrijd eindigde ik na 5.11u als 114de, 10de belg. Ik bereikte mijn doelstelling om de wedstrijd uit te doen binnen de voorziene tijdslimiet.
Ik vertrok enkele dagen vroeger naar Chamonix waar ik initiatie kreeg van Anouk en Kurt in het uitvoeren van de wissels (ombouwen van stijgen met ski's naar dalen met ski's).  Ook de draagpassages (dragen van ski's) werden geoefend.
Demonstratiefilmpje van Kurt bij het wisselen van de vellen, bij mij gaat het wel iets trager.


DE WEDSTRIJD:


We vertrokken 's morgens met de lift (Planpraz) om 8.00u naar het skigebied "Brévent". Het startschot werdt om 9.00u gegeven in de "Combes du Vioz" aan de lift "La Parsa"op 1810m.
Eerste klim tot op de Aiquille Pourrie (2560m) het laatste stuk naar de top was een draagpassage. Tot nu toe zat ik op schema (650 hm/u). Nu een stijle afdaling, roetsjen dus, en hier liep het mis. Ik miste de bocht naar de wisselzone en gleed naar beneden. Half suf kwam ik enkele 10tallen meters lager dan de wisselzone tot stilstand. Ski's uit vellen erop en terug weg, meteen een 10tal minuten en veel energie verloren. Nu naar de "Col des lac noirs"(2610m) en afdalen tot in de "Combe Lachenal" (2070m), vellen er terug op en naar het hoogste punt de "Col Crochues". Achter mij zag ik de bezemwagen opduiken (2 begeleiders die het parcours afbraken, allée de vlaggetjes die ze onderweg gezet hadden terug meenamen). Maar geen paniek er was nog afstand genoeg en er waren nog een tiental deelnemers achter mij. Na nog 2 stevige draagpassages bereikte ik de col. Nu nog een lange afdaling tot "La Trappe" (1740m), het vertrek op de col begon met een helling van 50° !!!! roetsjen dus tot het wat minder stijl werdt, dan skiën in de pap, want ondertussen was het al middag voorbij en het was zeer warm. Daarna de laatste helling, nog 150m stijgen, naar de aankomst aan de "Refuge de la Flégère. Na 5.11u bereikte ik de aankomst nog net binnen tijd, want de mannetjes met de vlaggetjes waren niet meer veraf.
 

In volle achtervolging "spitzenkeren" (nie gemakkelijk zenne).
.


22 min na mij aankomst laatste deelnemer (66 jaar), achter hem de bezemwagen
.

Hieronder de laureaten bij de mannen en de vrouwen.
 
OLIVIER DRION (Brons), GAUTHIER MASSET (Goud)
KURT PIOT (Zilver
 
VEERLE BUYTAERT (Brons), CAROLINE GOFFIN (Goud),
ANOUK DOORE (Zilver)



  
 


 

 
 
   
 




 



 


                                     
 






Geen opmerkingen: