maandag 23 augustus 2010

BERGELL - ZWITSERLAND

In opdracht van "Te Voet" begeleide ik deze reis

DAG 1

Afspraak ’s avonds in Promontogno. Kennismaking, avondmaal en overnachting.

DAG 2 -PROMONTOGNO - MALOJA

De dag begint met een uurtje klimmen naar Soglio (1090m), een bloem van een bergdorp. Een mooi panoramapad, net boven de boomgrens, brengt ons naar Parlong (1240m). Van op de pas nemen we een busje tot in Maloja (1810m) waar we in de jeugdherberg overnachten.

DAG 3 - MALOJA - RIFUGIO PORRO

Vanuit Maloja door bossen naar een schilderachtig gelegen meer (Lej da Cavloc) en verder naar Plan Canin (1968m). We volgen een oude smokkelroute door het Val Muretto en eindigen met een steile klim tot op de Murettopas (2562m). Over een geplaveid pad dalen we af naar Chiareggio van waaruit we nog een uurtje moeten klimmen tot de Rifugio Porro (1695m).

DAG 4- PASSO VENTINA - RIFUGIO TARTAGLIONE

Eerst een korte uitstap, we klimmen naar één van de hooggelegen gletsjers van de Monte Disgrazia voor een onovertroffen panorama op de Berninagroep. Terug bij de Porro hut verlaten we het druk bewandelde bergpad en trekken richting Forbicina en de Rifugio Tartaglione.

Achteraan de Murettopas,

Op weg naar de passo Ventina

Passo Ventina (2675m)

Drie passerende italianen vroegen niet aan mij maar aan Lies om een groepsfoto van hen te maken !!!!!

DAG 5 - VALLE SISSONE - FORNOPAS

Eerst trekken we door de Valle Sissone om van hieruit te traverseren naar de Val Bona vanwaar we over sneeuwhellingen tot op de Fornopas (2768m) komen. Na een korte afdaling komen we bij de Fornohut.
Ilse en Didier op weg naar de Fornopas......

Hier bereikt hij de pas ....
DAG 6 - PASSA DA CASNIL SUD

Afdaling over een morenehelling tot op de vlakke gletsjer. We steken gemakkelijk deze ongevaarlijke gletsjer over. De lange en steile klim van 500 hoogtemeters eindigt op een ijsveld onder de Pass da Casnil Sud (2941m). Even verder bereiken we het hoogste punt van de tocht (bijna 3000m). Een woest oerlandschap omringt ons: gletsjers, bergkammen, diepe valleien, een lust voor het oog. De afdaling verloopt meestal over grote granietblokken en rotsruggen tot de Albignahut (2336m).

Een ware attractie, de mannen van Oostkamp op een boulderblok op de gletsjer.

DAG 7 - PASSA CACCIABELLA SUD

Van de hut dalen naar de stuwdam. Over een stijgend pad, rotsplaatjes en blokkenvelden bereiken we de Pass Cacciabella Sud (2897m) gelegen tussen hoge graniettoppen. Via beveiligde passages (kabels) dalen we door een breed couloir af en komen we zo in een heel ander landschap terecht: hoge graniettorens vormen het decor, immense rotsblokken liggen verspreid over de alm.

Afklimmen langs kettingen en ....

ladders....

Even bekomen na de toch wel stevige afdaling van de "Passa Cacciabella Sud".

DAG 8 - SCIORAHUT - PROMONTOGNO

We passeren dicht bij mooie granietwanden (Cengalo en Piz Badile) en woeste hanggletsjers. Via een amusant klauterwerkje en een korte klim bereiken we een rotsuitloper van de Piz Badile. De afdaling naar de hut staat bekend als één van de mooiste plekjes van de Bergell. We dalen verder af naar Bondo en Promontogno, eindpunt van de tocht.

Voor Ilse was het een topdag ze overtrof zichzelf en kon er nog van genieten ook.
Hier na de klim op de rotsuitloper van de Piz Badile.

Henk in de laatste meters naar de "Sasc Forza" hut.
Achter hem de bekende granietwanden (o.a Cengalo en Piz Badile) van "Bergell"", waar veel geklommen wordt.